Monday, November 8, 2010

MARI KE SEKOLAH....SEKARANG SEBUT LAH NK KESEKOLAH...MASA ZAMAN2 SEKOLAH MEMONTENG BAGAI.

selamat malam semua
anda sudah makan???....kot2 yang berdiet tue..tahniah saya ucapkan
teruskan usaha anda......
jgn seperti saya...azam malam semalam xnk makan malam
sah2...malam nie kaut semangkuk nasi.....
so peribahasa hangat hangt taik ayam sangat xsesuai
so apa peribahasa yang sesuai???
ok....tolong refer pada karim sigh walia ok!

tetiba saya dapat idea nk tulis pasal
1ST TYME SAYA MASUK ASRAMA

sekolah asrama pertama saya masuk adalah
TEKNIK TUANKU JAAFAR SEREMBAN
tapi kalau dulu2
pada mereka yang berumur dalam 40an..50an.
sekolah aku nie lebih femes sebagai
TECHNICAL INSTUTION (TI)
so nampak lah adik beradik dengan VICTORIA INSTUTION even x sama pun.
hahahahahhahahaha

saya masih ingt lagi...tarikh saya masuk sekolah tue.
14 feb 2005
time tue mcm blur2 jek nk masuk skol tue
yerlah...time nk decide nk masuk ke x nk masuk ke x.....
tapi disebabkan sokongan penuh oleh mak dan abah
pergi jerlah....nak sangat tengok aku duduk asramakan
so nnt kt rumah..korang lah belanja makan sebab aku xder...
hahahahah..gila jahat..
tapi tue bukan alasan nya...sebenarnya....mereka nk aku berdikari...biar tahu macam mana hidup tanpa ibu bapa disisi
tapi time masuk sekolah tue...aku rasa ok jerlah..tapi itu masa pendataran..
yang lebih aku cerita kejap lagi
so jom ikut aku..mengembara dalam alam sekolah berasrama aku
ok xperlu nk takut2 nk seram2 bagai
bukan ajak korang masuk umah hantu pun.


1.masa mula pendataran tue.......wargh ada manyak kuanter kot...macam pasar raya....setiap kuanter tue kene baya itu kene baya ini.....sah2 lah smpi kt kuanter last tue habis pokai..sebab time nk buat pembayaran semua bagai tue....kene pergi sendiri....mak ayah kene tunggu luar...HARI PERTAMA BERDIKARI!

2.pada setiap kuanter tue senior2 saya yang jaga.....so saya boleh cam sapa muka yang saya jumpa....so apa yang ko nk smpi kn alok???ok korang tggu jerlah....no 2 mesti ada kaitan pada cerita seterusnya....

3.pada kuanter membeli peralatan lukisan kejuruteraan......terdapat 2 jenis pakej yg ditawarkan.....pada satu harga tue.....mmg murah...dah pada satu pakej 1 satu lagi....agak kene melabur sedikit untuk masa depan yan cerah dalam lukisan kejuruteraan...so tyme tue mak saya join plak pilih barang.......so dia kata ambil pakej yg kene melabur sedikit.......emak saya mmg nk terbaik untuk anak dia.......syukur...spm lukisan kejuruteraan saya dapa A2....even trial saya dapat A1.....lagi sekali saya tegaskan saya BERSYUKUR!!!!!

4.masa untuk masuk bilik!!! masa pendaftaran....kami telah diberi no bilik atau kami pggl dorm pastue no katil dan no loker....so sampai je bilik....mmg sangat best dan sangat mengujakan..amik kau...katil ak dapat katil atas!!!! perghh badan mcm tong...ada hati nk tido atas......nk2 plak time aku dtg tue......budak katik bawah tue dah ade plak....so lagi jelas lagi nyata....korang pun bley agak apa reaksi dia...sedih kan.....takpe2...aiman x kesah....tapi nasib saya baik jugak aritue...adalah budak yang baik hati mahu tukar katil dia sama saya..sebab dia dapat katil bawah...baik kan dia....walaupun!!!!!! (korang pun mesti paham kenapa tanda seru itu ditanda)

5.bilik air-sapa2 yang berhajat dihati nak masuk sekolah berasrama...tolong lah ingt2 kan diri anda bilik air diasrama bukan disediakan sorang satu yerk....lagi satu jangan lah mandi terlalu lama...especially 1st day korang masuk asrama...jangan lah buat macam rumah sendiri.sebab mende tue lah terjadi time nk tunggu budak keluar dari bilik air.....entah apa yang dibuat dalam bilik air tue pun x tahu.......takkan menggira ketumpatan air yang keluar dari shower plak kn???
1st day kat asrama...time tue jugak lah budak2 nie nk tungjukkan mereka lah yg menepati masa..mandi bapak awal..padahal.....sinior dah melaung dari tingkat bawah suruh pergi surau cepat...walaupun baru pukul 6.00pm!

6.dewan makan-sebelum pergi surau....mesti makan malam dulu.....kalau x..berlapo lah ko yerk semalam sementara menunggu bekpes pada keesokan harinya.erhmmmm pertama kali aku makan dalam tray...tapi xheran pun...aku penah makan atas daun pisang.....tapi kat restoran r..sebelum masuk asrama ramai kawan2 aku cakap...'wei makanan kat asraman x sedap...wei mknn kt asrama x cukup dengan kapasiti badan ko tue" amboi...mulut mmg mintak penapak betul!...alah tapi aku xkesah pun...cukup ke x....sedap ke x...tulah cabaran....kot nk makanan sedap2 bagai2....suruh mak ayah korang bukak dewan makan sendiri..melantak lah korang smpi perut meletop....tue namanya..bukan nk sekolah....tapi nk makan....bak kate abah aku....


7.orentasi......ok berbalik pada cerita no 2 tadi....kenapa aku cam muka senior2 terutama senior lelaki??? sebab masa pergi kuanter2 tue.....muka2 diorang suma baik suci lagi bersih mmg layak jadi duta syurah...ada antara mereka siap anta ak pergi bilik sebab xtahu blok hostel kt mana.tapi bila tiba minggu orentasi......mmg perangai mcm gampang.....gila kerek nak HIDUP!!! terutama kalau terserempak kat hostel...warghh terasa diri itu hebat sangat...padahal dulu pun pernah gak jadi junior......kalau cita pasal minggu orentasi mmg menyakitkan hatilah.....tapi itu lah kalau dah masuk asrama kan....mmg orentasi tak boleh lari...antara jenis perlakuan2 pelik2 kene buat time orentasi:

  • 1st day pergi surau ok lagi...tapi disebabkan ada sorang budak buat hal...so hari seterusnya kami dikehendaki memakai baju melayu..pastue baju tue masuk dalam kain pelikat.dan plg best skaly...pakai kasut kulit!!! klu korang tgk..mcm badut2 pergi kelas mengaji! malu jangan cakap r...nak2 time senior gurlz tengok......senyum2 sindir plak!
  • 1st day dah kene ro-call.....bahasa melayu pggl mesyuarat malam....entah paper mesyuarat tue dibuat.....yang xbley bla suka2 jek bagi larangan itu larangan ini...apa junior bley buat..apa senior x bley buat....arghhhhhhh nonsence!!!!! dan nk dijadikan cerita ada plak budak lambat datang...so kene lah semua duduk mencanggung selama setengah jam!!! time tue dalam hati mmg mencarut habis....klu cakap depan2....siap lah kene tarik pergi bilik settle...hahahahahaha....pikir2 balik mmg klaka.
  • ok tipu lah kalau duduk asrama takde penghuni asrama yang merokok..tapi aku mmg x merokok time sekolah...aku ingt pesan ayah aku....so 1st day mereka boleh tarik sapa2 yang diorang rasa perokok......pastue kalau hendak merokok kena baya lesen...paling tggi yang pernah aku dengar senior mintak smpi rm100....gilak ke apa!!! baik buat makan..tapi ada yang sanggup....pastue ada syarat plak...kalau nk hisap rokok kene bersama dengan senior yang memberi lesen...jawabnya...ko baya lesen....ko jugak kene tanggung rokok dia...dan yang x bley bla tue........kalau senior beli rokok kat senior lain...siap digantung atas nama junior(kira beli pastue suruh orang lain baya).....entah apa2..ada jugak orang macam tue.
  • nie plg best.....masa hari last orentasi...junior2 dikehendaki meminta aotugraf semua senior2 pada waktu malam...time tue mmg macam bengong gila r.....setiap senior yang hendak diambil aotugraph tue....mcm2 disuruh buat..menyanyilah..menarilah..dan xbley bla....suruh tiru aksi2 18sx....tapi bukan yang melampau2...munyi2 jek...hahahaha..tapi serius....mmg klaka r kalau tengok orang kene......tapi bila kene diri sendiri..malu jangan cakap r........nak taknak kena r buat.....autograph punye pasal....

ahhh tue jerlah sempat aku nk share ngan korang
ada manyak lagi aku nk tulis..tapi next post r
penat kot tulis panjang2 nie
kot ada orang bace xper gk.
hahahahaha
tapi serius...bila dah tinggal alam persekolahan ini terutama asrama
mmg rindu abis
antara satu sebabnya ialah...manyak waktu dihabis bersama kawan2..
pastue mcm2 plak mende2 gila yang dibuat
so bile masing2 dah haluan masing seperti sekarang
masing2 ada yang dah kerja....sambung blaja..kawin...
memang payah nk jumpa
tapi kenangan2 tue akan diingati smpi bila2..






0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home